Atış ve Harb Âletleri Kullanmayı Bilmesi

Ebû Abdillah el-Buhârî ziyâde olan ilmi, geniş cömertliği ve büyük takvâsıyle beraber harb işlerini sağlam yapıyor ve cihâd âletleri­ni güzelleştirmeyi iyi biliyordu . Harb âletlerini kullanmak ta en meşakkatli iş atmak olduğu gizli değildir. Buhârî atışta başkaları üze­rinde seçkin derecede idi. Çünkü birçok defalar üstüste atış yaptığın­da hedefi isabette hiç hatâ yapmıyordu.

Buhârî’nin kâtibi şöyle dedi: Ebû Abdillah el-Buhârî çok defalar bineğine binip atışa giderdi. Ben onunla beraber bulunup ona arka­daşlık yaptığım uzun müddet içinde iki kerrecik müstesna, onun oku­nun hedefe isabet etmediğini gördüğümü bilmiyoru m. Onun attığı ok her defasında hedefine isabet eder, boşa gitmezdi. Biz Firabr’de iken bir gün binekleri mize binip atışa gittik; nehir kıyısındaki iskele gibi gediğe ulaştıran büyük sokağa doğru çıktık. Nihayet orada atış yap­mağa başladık. Ebû Abdillah el-Buhârî’nin oku, nehir üzerinde bulu­nan köprünün kazığına isabet etti ve kazık yarıldı. Buhârî bunu görünce hayvanından indi de kazıktan o oku çıkardı ve (o gün için) atışı bıraktı. Bize: Artık geriye dönün, dedi. Bunun üzerine biz geriye dön­dük. Bu sırada bana:

– Yâ Ebâ Ca’fer, benim sana bir ihtiyâcım var, dedi. Kendisi bir sıkıntıdan müteessir, içini çekip uzun uzadıya soluk almaktaydı. Ben: Evet, buyur, dedim.

– Şu köprünün sahibine gideceksi n, ona biz senin köprünün kazı­ğını bozduk, binâenaleyh onun yerine yeni bir kazık dikmek hususunda bize izin vermeni, yâhud da onun bedelini almanı ve tarafımızdan olan bu ziyandan dolayı bize hakkını halâl etmeni arzu ediyoruz diyecek­sin, dedi. Köprünün sahibi Humeyd ibnu’l-Ahdar idi. O zât bana:

– Ebû Abdillah’a benim selâmımı teblîğ et ve: “Senin tarafından olan ziyandan dolayı ben sana hakkımı helâl ettim, zîrâ benim bütün mülküm sana feda olsun” deyiver, dedi.

Ben bu elçiliği Buhârî’ye ulaştırdım. Bunun üzerine yüzü gülüp çok sevindi. Artık o gün yabancılara beş yüz hadîs okuyup, üç yüz dirhem sadaka verdi.[1]
[1] Hedyu’s-Sârî, s.480-481, “Zikru sîretihî ve şemâilihî ve zuhdihî ve fadâlihî”.

Mehmed Sofuoğlu, Sahih-i Buhari ve Tercemesi, Ötüken Yayınları: 61-62.

Explore posts in the same categories: Atış ve Harb Âletleri Kullanmayı Bilmesi, İmam Buhari

Bir Cevap Yazın

