İlmi Yönleri

Zehebî’nin eserlerin e bir nazar etmek bile onun ne kadar çok yönlü bir alim olduğunu izaha kafidir. Onun hadisteki yerini izah zaten ayıptır. Tarihte bence ona yetişmiş birini henüz duymadık.
Rical ilminin yegane üstadı O dur.
Akaide dair pek çok risaleler yazmıştır. “El-baıs ven-Nüşür” El Kader, El-Erbaîn fi Sıfat-i Rabbil âlemin, Kitabü’l arş, El Kebâir ve El UJuv en meşhurlarıdır. Zehebî bu ilimde hadis ehlinin yolunu tercih etmiş olduğundan Zahid Kevserî tarafından tenkid edilmiştir. Ama Üstad Zahid Kevserî’nin en zayıf tenkidi bunlardır. Zehebî Fıkıhla iç içe ama hadis tarafı ağır basan bir hafız olduğundan müstakil ve kuru bir fıkıh kitabı yoktur. İbni Hazm’ın el Muhallâsını ihtisar etmiş çok konuda ise ufak risale yazmıştır, Ancak bütün kitaplarında yeri geldikçe fıkhi görüşünü açıklar. Mesela Tıbbün-Nebevî adlı eserinin sonunda mûsikî ile tedavi ve mûsikînin hükmüyle ilgili çok enteresan bir izahı vardır.


Eserlerin in hemen hepsini şiir ve hikmetle süsleyişi, kitabların-daki çok akıcı üslubu, hiç kusursuz yazı sitili, kullandığı kelimeler in bolluğu, onun lügat ve Edebiyat ilminde ne derece iyi bir yönü olduğunu belgeler. Hadis nakleder gibi şeyhlerinden şiirlerde nakleder. Zehebî tedlis yalpan ravi adlarını içeren bir eserini şiirle kaleme almıştır. Yine tarihinde göreceğimiz gibi halife adlarımda şiirle verir. Zehebî’nin en acayip yönlerinden biride daha sabi çağındayken bile güzel yazı yazmasıdır. Onun bu yazı güzelliğini gören Birzalî, bu güzel hat ile hadis yazmasını teşvik ederek hadis ilmine geçmesine se-beb olmuştur. Tabi matbaanın olmadığı devrede alimin yazısı çok önemlidir. İşte eski kitap hazineler imizden bir çoğu bize Zehebinin hattıyla ulaşmıştır.
Ahlak yönüyle Zehebî tam bir peygamber varisi idi. Onun hayatını yazanlar, onu hep hayr ile yad ettikleri gibi, muhalif olanları bile onun bu yönde kamil bir insan olduğunu teslim eder.
Talebeler inin en meşhurlarından biri olan Zerkeşi onu şöyle anlatır…
-Tam Zahidliği, başkalarını nefsine tercihi, hayra ilk koşan  olması, geleceğe rağbet etmekle birlikte hayatını peygamber in hadisleri, uğruna feda etmesi ona başk^a haslet aratmaz. [38]

[38] İmam Zehebi, Tarihu’l-İslam,1/56-57

Explore posts in the same categories: Hafız Zehebi, İlmi Yönleri

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: