Mukâtil’e yapılan Şiîlik Ve Mürcielik iftirası

İbnu’n-Nedim, el-Fihristinde şöyle der:

Mukâtil b. Süleyman; Zeydî, muhaddis ve kıraat âlimi-dir.[34]

Kur’ân Tefsiri incelendiğinde Mukâtil’in, Şia’nın zeydî koluna mensub olduğuna dair pekçok delil görülür. Şia’nın Zeydî kolu, İslâm cemaatine [Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat’e en yakın Şia fırkalarından biridir. îtikadî meselelerde aşırıya kaçmamışlar; imamlarını nübüvvet ya da ulûhiyyet mertebesine yükseltmemişlerdir.

Mukâtil, Mürcie[35] [irca görüşüne sahib] olmakla da itham edilmiştir. Nitekim Ebû Hanîfe de Mürcie olmakla itham edilmiştir. Mukâtil’in Tefsiri incelendiği vakit onun, “Küfür ile birlikte itaat fayda vermeyeceği gibi, îrnân ile birlikte de ma’siyet zarar vermez” diyen bid’atçi Mürcie’den olmadığı anlaşılır.[36] 

[34] el-FiJırist, 1/179. Ayrıca bkz. Mu’cemu’l-Müellifîn, XII/317; et A’lâm, VIII/206.

[35] İrca. iki anlamdadır: Biri, Onu ve kardeşini ertele (Şu’arâ/36) âyetinde olduğu gibi ertelemek; diğeri de ümit vermek mana-smdadır. (el-MileVve’n-Nihâl, 1/222)

[36] Mukâtil, Şu’arâ/124 ve devamının tefsirinde, amelin îmânın bir gereği olduğu görüşünü savunuyor. (Mukâtil, Tefsir-i Ke­bîr, II/55b, 56a)

Mukâtil b. Süleyman, Kur’an Terimleri Sözlüğü, İşaret Yayınları: 74-75.

Explore posts in the same categories: Genel

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s


%d blogcu bunu beğendi: